|
Overtuig u dat u te maken hebt met ADHD. DE diagnose moet gesteld
worden door een vakkundige en niet door de leraar. Zijn gehoor en het
zien gecontroleerd, zijn andere medische oorzaken geëlimineerd.
Blijf vragen stellen tot dat u overtuigd bent. De
verantwoordelijkheid om dit alles in de gaten te houden ligt bij de
ouders, niet bij de leraar, maar hij kan wel ondersteunen.
|
|
Bouw uw ondersteuning op: twee of drie kinderen met ADHD in de klas
kan zeer vermoeiend zijn. Overleg met specialisten als u een probleem
heeft. Als deze specialist maar wat weet over ADHD, veel kinderen met
ADHD gezien heeft en weet wat er in een klas te koop is. Vraag uw
collega's om hulp.
|
|
Ken uw grenzen. Ben niet bang om hulp te vragen. U bent geen expert,
voel u op uw gemak als u om hulp moet vragen als u dat nodig heeft.
|
|
Vraag aan het kind wat helpt. Kinderen met ADHD zijn vaak zeer
intuïtief. Zij kunnen best vertellen hoe zij het beste kunnen
leren. Zij zijn vaak terughoudend in hun ideeën omdat die nogal
excentrisch kunnen zijn. Ga met het kind samen uitzoeken wat de beste
methode is om te leren. Het is verbazingwekkend hoe vaak hun mening
in de wind wordt geslagen. Weet ook zeker, vooral bij oudere kinderen
dat ze weten wat ADHD is.
|
|
Denk aan het emotionele gedeelte van het leren. Ze moeten er plezier
in hebben, aanmoediging i.p.v. fout of frustraties. Opwinding i.p.v.
verveling of angst. Besteedt aandacht aan het emotionele gedeelte van
het leerproces.
|
|
Denk eraan dat het kind structuur nodig heeft. Ze hebben een
gestructureerde omgeving nodig, om zich innerlijk te structureren.
Zij kunnen dat niet alleen, maak lijstjes. Ze hebben ongelofelijk
veel voordeel van een prikbord of een lijst of een agenda, omdat ze
zich anders verliezen in wat ze aan het doen zijn. Zij hebben
herinneringen nodig, zij hebben planning nodig, zij hebben herhaling
nodig. Richting, grenzen en structuur.
|
|
Maak regels. Schrijf ze op en houdt ze in het zicht. De kinderen zijn
blij dat ze weten wat ze moeten doen.
|
|
Herhaal aanwijzingen. Schrijf ze op. Praat ze door. Herhaal ze.
ADHD-ers moeten zaken vaker horen dan een keer slechts.
|
|
Maak frequent oogcontact. Daarmee kun je een ADHD-kind
"terughalen". Terug uit een dagdroom. Of stel een vraag of
laat een vraag stellen of geeft slechts een stille bevestiging.
|
|
Laat het kind met ADHD vlak bij uw bureau zitten. Dat beperkt het
wegmijmeren dat deze kinderen zo in de greep houdt.
|
|
Stel grenzen. Dit is beperkend niet straffend. Doe het voortdurend,
voorspelbaar, prompt en volledig. Ga niet in vervelende discussies of
rechtvaardig of niet. Deze lange discussies leveren juist een
scheiding op. Neem maatregelen.
|
|
Ben in uw schema zo voorspelbaar als maar mogelijk is. Plak het op
het bord, of op de bank van het kind. Verwijs er vaak naar. Als je
het gaat veranderen, zoals juist de interessantste leraren doen,
waarschuw dan vaak en bereid goed voor. Ze verliezen hun
oriëntatie erdoor, geef aan wat er gaat gebeuren, en herinner ze
er herhaalde malen aan.
|
|
Help de kinderen met het maken van hun eigen schema's, om het kenmerk
van ADHD te vermijden: talmen.
|
|
Elimineer, of verminder de frequentie van proefwerken. Er is niet
veel educatief voordeel te behalen met proefwerken en zij geven
kinderen met ADHD zeker niet de mogelijkheid om te laten zien wat ze kunnen.
|
|
Las mogelijkheden in om even te ontsnappen, even de klas verlaten.
Het kan in de regels van de klas ingebouwd worden. Laat het kind
liever even uit de klas gaan, dan het te "verliezen". Zo
leert het ook het belangrijke werktuig van "zelfkennis" en "zelfkantpassing'
|
|
Werk voor kwaliteit, meer dan voor kwantiteit van het huiswerk.
Kinderen met ADHD hebben vaak verminderde hoeveelheden nodig. Als ze
de kernen maar leren, moeten ze daartoe ook gelegenheid krijgen. Laat
ze in ieder geval niet ondersneeuwen door meer op te geven dan ze aan kunnen.
|
|
Bekijk samen de vooruitgang. Kinderen met ADHD hebben veel profijt
van frequenter terugkoppeling. Zij blijven er door op de rails. Laat
ze weten wat er van hen verwacht wordt en als ze hun doelen bereiken
zal dat zeer aanmoedigend werken.
|
|
Verdeel grote opdrachten in vele kleine. Dit is cruciaal voor
leertechnieken bij ADHD-kinderen. Grote taken overdonderen het kind,
en zadelt hen op met een emotioneel: "dat krijg ik nooit voor
elkaar". Door verdeling in kleinere parten voorkom je deze
emoties. Kinderen kunnen in het algemeen meer dan ze denken, door
brokjes kan het kind bewijzen dat ze het ook kan. Het voorkomt bij
oudere kinderen in ieder geval de negatieve houding die op latere
leeftijd zo kenmerkend is voor mensen met ADHD.
|
|
Ben speels, heb plezier, doe onconventioneel. Mensen met ADHD houden
van spelen, het helpt hen te concentreren. Hun behandeling kan al zo
vervelend zijn: structuur, schema's lijsten en regels. Dat hoeft
echter niet te betekenen dat je een vervelend persoon bent, of dat je
in een vervelende klas zit. Als je bij tijd en wijle een beetje gek
doet zal dat veel helpen.
|
|
Toch: voorkom overprikkeling, de ketel kan overkoken, u moet in staat
zijn de hitte snel weg te werken.
|
|
Onderstreep succes zo veel mogelijk. Deze kinderen hebben al zo veel
falen, ze hebben alle positieve steun nodig die ze krijgen kunnen. Ze
hebben loven en prijzen nodig, het kan niet vaak genoeg gezegd
worden. Ze groeien ervan. Zonder verdorren ze, het meest trieste aan
ADHD is niet ADHD zelf, maar de vernietigende invloed die secundaire
effecten kunnen hebben op het zelfvertrouwen.
|
|
Onthouden is vaak een probleem bij deze kinderen. Leer ze trucjes.
Zij hebben vaak problemen met het "actieve werk geheugen".
Rijtjes, codes, ritmes etc. kunnen veel helpen.
|
|
Gebruik samenvattingen. Leer ze samenvatten. Leer ze onderstrepen.
Deze technieken komen niet vanzelf en vooral niet bij ADHD-ers. Ze
geven vorm en structuur aan wat er geleerd is en wat er geleerd gaat worden.
|
|
Aangezien kinderen met ADHD veel visueler ingesteld zijn als andere
kinderen, schrijf op wat je zegt. of zeg het twee keer, kondig aan
wat je wil gaan zeggen en zeg het dan nog een keer.
|
|
Vereenvoudig voorschriften. Vereenvoudig keuzes, schema's. Hoe
simpeler het voorschrift, hoe meer het overkomt. Gebruik kleurrijke
taal, net als kleurcodering houdt het de aandacht vast.
|
|
Koppel terug omdat ADHD-kinderen slechte zelfkennis hebben. Zij weten
vaak niet hoe ze ergens in verzeild zijn geraakt en hoe ze zich gedragen.
|
|
Vraag ze constructief: weet je wat je aan doen bent, of net gedaan
hebt.... weet je hoe je dat ook anders had kunnen zeggen....Waarom
denk je dat andere meisje boos keek toen je dat zei.... Het verdiept
de zelfkennis!
|
|
Maak de verwachtingen duidelijk.
|
|
Punten halen is een mogelijkheid om een beloningssysteem als
gedragsverandering te gebruiken. ADHD kinderen zijn daar erg gevoelig
voor, het zijn echte ondernemers.
|
|
Als het kind moeite heeft sociaal te functioneren, het niet begrijpen
van lichaamstaal, timing, toon van de stem, en dergelijke, probeer
dan terughoudend advies te geven. Zeg: laat eerst de ander uitpraten
voordat jij je verhaal vertelt.... of kijk naar die ander als hij je
wat zegt... Veel kinderen met ADHD worden beschouwd als
egoïstisch of onverschillig, terwijl ze alleen niet hebben
geleerd hoe te reageren. Bij deze kinderen komt het niet vanzelf uit
de lucht gevallen.
|
|
Leer proefwerk vaardigheden.
|
|
Maak overal een spel van, dat motiveert.
|
|
Splits duo's en trio's, of zelfs hele groepen als het niet klikt.
Vaak wordt het heel wat passen en meten.
|
|
Let op contactloosheid. Deze kinderen willen contact en hebben het
nodig. Zo lang als ze geëngageerd zijn, zijn ze gemotiveerd,
zoniet schakelen ze uit.
|
|
Geef ze verantwoordelijkheid indien mogelijk. Laat hem zelf de
methode ontwikkelen wat er in de tas moet, of laat hem jou om hulp
vragen voordat je het hem voorkauwt.
|
|
Gebruik een agenda en een thuis-school-thuis schrift. Dit bevordert
de communicatie tussen de ouders en de leraar. Het voorkomt crisisbijeenkomsten.
Het geeft ook die broodnodige terugkoppeling dat deze kinderen zo
nodig hebben.
|
|
Gebruik dagelijks voortgangsrapportage. Het kind geeft dat aan de
ouders, of indien het kind ouder is, lees het hem voor. Ze zijn niet
bedoeld als disciplinaire maatregel, maar als informatie en aanmoediging.
|
|
Wekkers en piepers kunnen helpen bij het zelfscannen. Als een kind bijv.
niet weet of hij zijn medicijnen heeft genomen dan kan een
piephorloge heel handig zijn. Dan hoeft de leraar daar ook niet aan
te denken. Of bij het studeren weet het kind precies "waar de
tijd blijft".
|
|
Geef ook aan de tijd die niet gestructureerd is. Ze moeten het van te
voren weten, zodat ze er van binnen op voorbereid zijn. Krijgen ze
plotseling vrije tijd dan kan dat leiden tot overprikkeling.
|
|
Prijs, bevestig, bemoedig en voedt.
|
|
Stel aan oudere kinderen voor dat ze notities voor zich zelf
schrijven zodat ze onthouden wat ze wilden vragen. Hierdoor luisteren
ze beter.
|
|
Schrijven is vaak moeilijk voor deze kinderen. Ontwikkel
alternatieven, typen, tekstverwerkers of mondelinge proefwerken.
|
|
Wees net een dirigent voordat u begint. Pak de aandacht van de klas
voordat u begint.
|
|
Als het mogelijk is, regel dan voor studenten een telefonisch
bereikbare "studie buddy" bij elk project,
|
|
Om stigmatisering te voorkomen, leg het aan de rest van de klas uit
en normaliseer de behandeling die het kind ontvangt.
|
|
Ontmoet de ouders zo veel mogelijk. Vermijd zoveel mogelijk om alleen
maar bij elkaar te komen indien er sprake is van een crisis.
|
|
Moedig hardop lezen thuis aan. Hardop lezen in de klas indien zoveel
als mogelijk. Maak gebruik van verhalen vertellen. Help het kind om
de behendigheid op te bouwen om bij het onderwerp te blijven.
|
|
Herhaal, herhaal, herhaal!
|
|
Moedig lichaamsbeweging aan, vooral krachtige inspannende
lichaamsbeweging, zowel voor kinderen als ook volwassenen.
Lichaamsinspanning doet overtollige energie wegvloeien. Het helpt te
concentreren en het stimuleert hormonen en neurotransmitters.
Benadruk dat lichaamsbeweging lol is: of in teamsport, of in
individuele sport.
|
|
Bij oudere kinderen is "stress-voorbereiding" voorafgaand
aan wat komen gaat een heel nuttige zaak. Hoe beter het kind weet wat
er bediscussieerd zal worden op die bepaalde dag, hoe beter zal de
leerstof in de klas behapt worden.
|
|
Pas altijd op voor de vlam in de pan. Deze kinderen zijn veel meer
getalenteerd en begaafd dan ze lijken. Zij zitten vol creativiteit,
spel, spontaniteit, en een goede spirit. Zij neigen zich terug te
trekken, en altijd springen ze voorwaarts, zij zijn ruimgeestig en
blij als ze kunnen helpen. Normaliter "hebben ze iets" dat
ze boven het gemiddelde uittilt. Denk eraan binnen in zit een
kakofonie, waaruit de symfonie nog geschreven kan worden
|