Alle werkelijke leven is ontmoeting
Ha! Fijn dat je een kijkje neemt op deze pleisterplek, waar ik mijn gedachten, inzichten en studies deel. Gewoon, omdat ik het zelf ook gekregen heb.
Boeken – Bijbelstudies – Artikelen
Voor mijn boeken en mijn praktijk als systemisch coach heb ik de informatie op aparte sites ondergebracht. In de Bijbelkennisbank vind je de bijbelstudies.
Jaren geleden werd ik geraakt door de uitspraak van de Joods-Franse filosoof Levinas: Ik word ik in het aangezicht van de ander! Levinas begreep dat een mens écht tot ontwikkeling komt in relatie tot de ander. Wij zijn verantwoordelijk; het antwoord voor en van de ander.
Het is een mens- en wereldbeeld dat ik ben gaan herkennen vanuit de Bijbel. De mens kreeg een ander als een tegenover. Een spiegelbeeld. De eerste vraag in de Bijbel is of het echt zo is dat de mens niet mag eten van alle bomen in de tuin. En de diepe notie daarvan is het kennen – het onderscheiden – van goed en kwaad. De tweede vraag die wordt gesteld is: Mens, waar ben je?
In mijn boeken en artikelen is dit mensbeeld en zijn deze vragen een rode draad. Of het nu de Bijbelse metahistorische studies zijn of de natuurwetenschappelijk studie over Welbevinden. Op deze site komt het samen.
Stress in de les (3)
Vorige aflevering schreef ik dat we reageren op prikkels (stressoren), zowel van buitenaf (omgeving), als binnenin ons lichaam (bijv. hormonen). Dan spreken we over de oorzaken van gedrag. In acute nood reageren we door de vluchten, te vechten of door te verstarren. Houdt de stress langer aan dan zullen we ons aan moeten passen. In…
Begripsvorming evolutie
Over de evolutietheorie is in het Darwinjaar veel te doen. Waar het eerst en vooral een theorie in de biologie is, wordt er soms zelfs bijna een (natuur)wet van gemaakt of kunnen oorzaak en gevolg (of functie) door elkaar worden gehaald. Een mooie definitie vond ik in het boek van Bolhuis & Verhulst (2009): “The…
Stress in de les (2)
Het stressmechanisme is fundamenteel en dus onmisbaar om te overleven. Overleven is de ultieme functie van gedrag. Het stressmechanisme is een vorm van verdediging, net als ons afweerstelsel. Wij associëren stress meestal alleen met negatieve gevoelens en (emotionele) druk die we ervaren, maar in feite worden we continue geprikkeld door stressoren, zowel mentale, emotionele als…
Stress in de les (1)
In een aantal artikelen wil ik wat vertellen over mijn didactisch onderzoek naar een effectieve onderwijsleerstrategie voor de gedragsbiologie in havo en vwo. Dat is een hele mond vol, maar het zou kort en krachtig weergegeven kunnen worden met bovenstaande titel. Dat gaat dus over mijn werk en mijn onderzoek. Gedragsbiologie gaat over stress en…
Inclusief onderwijs
Passend onderwijs is niet nieuw. In veel landen wordt dit inclusief onderwijs genoemd en in 1994 werd op een UNESCO conferentie de Salamanca Statement aangenomen, waaraan 92 landen zich conformeerden. Dit Statement wordt gezien als het belangrijkste internationale verdrag over speciaal onderwijs. De Salamanca Statement bekrachtigt de gedachte van inclusief onderwijs, dat wil zeggen dat…