Ezau, hij is Edom
Ezau, de broer van Jakob, is niet het meest voor de hand liggende onderwerp voor een diepgaande Bijbelstudie. Wij kennen hem vooral als de man die zijn eerstgeboorterecht verachtte. In Genesis is echter een heel hoofdstuk aan hem en zijn nakomelingen gewijd. Ezau, hij is Edom. Welke plaats en rol hebben Ezau en zijn nakomelingen in de heilsgeschiedenis? Dit boek is een grondige studie met een duidelijke boodschap. Ezau, Edom, doet verwoede pogingen om de heerschappij over deze wereld te behouden en uit te breiden.

Deze boodschap is actueel. We leven in het laatste van de dagen en de Bijbel leert ons dat Edom en Amalek nog springlevend zijn. Want Edom is de mens in het hier-en-nu. Het is de man die niet wacht op het Koninkrijk dat komt, maar de macht nú wil en heeft. Het is de man die zowel de broer van Jakob, als ook zijn aartsvijand is. De profeten hebben Gods oordelen over Israëls vijanden uitgesproken en deze studie laat zien dat deze oordeelsprofetieën over de volken een duidelijke spits hebben: het volk van Edom.
Eén nazaat springt in het oog: Amalek, de kleinzoon van Ezau. Hij is de vermenselijking van de satan. We zullen hem in de tijd terug zien in de persoon van de antichrist en we vinden zijn karaktertrekken bijvoorbeeld terug in de huidige Islamitische Staat. Want in iedere generatie is Amalek. De Bijbel is de vertelling van de komst van het Koninkrijk van God. Op gezette tijden doemt ´Amalek´ op en de Schriften doen daar systematisch verslag van: het Amalek-patroon. Daarmee laat deze studie ook zien dat de Bijbel hoogstaande literatuur is van en voor alle tijden.
Ezau, hij is Edom
Lees verder: Ezau, hij is EdomRecensie door Jacco Stijkel Verschenen in Uitdaging, mei 2017 Dr. F. de Graaff schreef in de jaren zeventig tot negentig van de vorige eeuw een aantal opmerkelijke metahistorische boeken. Metahistorie wil zeggen: de geschiedenis achter de geschiedenis; hoe de geestelijke machten de wereldgeschiedenis bepalen. In boeken als ‘Het geheim van de wereldgeschiedenis’ en ‘Israël – Hellas…
Amalek berooft ons van onze identiteit
Lees verder: Amalek berooft ons van onze identiteitExodus 17:8-16 verhaalt de strijd tussen Amalek en Israël. De betekenis van deze strijd kan niet gauw overschat worden. Het is de eerste van de heidenvolken die de eerstegeboren zoon van JHWH bestrijdt. Het is tegelijk de strijd van de Aanwezige tegen Amalek die van generatie op generatie zal zijn. Dat sluit ook onze generatie…
Ezau, de jager
Lees verder: Ezau, de jagerToen die jongens groot werden, werd Ezau een man ervaren in de jacht, een man van het veld. Jakob echter was een oprecht man, die in tenten woonde. (Gen. 25:27) Ezau wordt een jager, een man die in het veld leeft. De grondtekst duidt op iemand die ‘het veld‘ als zijn natuurlijke omgeving beschouwt. Ezau leeft…
Kenmerken van een Amalekitische cultuur
Lees verder: Kenmerken van een Amalekitische cultuurAmalek Actueel (3) In de opsomming van de zonen van Ezau in Genesis 36 krijgt Amalek een opvallende plaats: in het centrum van alle zonen en kleinzonen. Amalek en zijn volk zijn de personificatie van het kwaad. Ik noem ze het uitverkoren volk van de satan, de werkelijke zoon des verderfs onder de volken (Van…