Alle werkelijke leven is ontmoeting
Ha! Fijn dat je een kijkje neemt op deze pleisterplek, waar ik mijn gedachten, inzichten en studies deel. Gewoon, omdat ik het zelf ook gekregen heb.
Boeken – Bijbelstudies – Artikelen
Voor mijn boeken en mijn praktijk als systemisch coach heb ik de informatie op aparte sites ondergebracht. In de Bijbelkennisbank vind je de bijbelstudies.
Jaren geleden werd ik geraakt door de uitspraak van de Joods-Franse filosoof Levinas: Ik word ik in het aangezicht van de ander! Levinas begreep dat een mens écht tot ontwikkeling komt in relatie tot de ander. Wij zijn verantwoordelijk; het antwoord voor en van de ander.
Het is een mens- en wereldbeeld dat ik ben gaan herkennen vanuit de Bijbel. De mens kreeg een ander als een tegenover. Een spiegelbeeld. De eerste vraag in de Bijbel is of het echt zo is dat de mens niet mag eten van alle bomen in de tuin. En de diepe notie daarvan is het kennen – het onderscheiden – van goed en kwaad. De tweede vraag die wordt gesteld is: Mens, waar ben je?
In mijn boeken en artikelen is dit mensbeeld en zijn deze vragen een rode draad. Of het nu de Bijbelse metahistorische studies zijn of de natuurwetenschappelijk studie over Welbevinden. Op deze site komt het samen.
Zwart-Wit
Blog over twee basisprincipes van een schoolgemeenschap: het unieke individu en de noodzaak om er bij te horen.
De hand van de conciërge
De waarde van het groeten. Ontmoeten is wat er toe doet. Het bevestigt zowel de een als de ander: ik doe er toe.
De bedrijfspoedel
Een hond op het werk is niet gebruikelijk. De aanwezigheid heeft een positief effect op relaties en productiviteit. Een bedrijfscultuur wordt bepaald door de onderlinge relaties. Pesten zorgt voor verziekte relaties. Vitale relaties worden bevorderd door erkenning van iemands inzet en persoon.
Freedom to learn (2)
Onderwijzen is naar mijn mening een sterk overschatte functie. We schrijven 1969. “Steeds weer heb ik erop gewezen dat, als we burgers willen hebben die opbouwend kunnen leven in deze caleidoscopisch veranderende wereld, dit alleen mogelijk is als we bereid zijn hen te laten opgroeien als spontane, op eigen initiatief lerende mensen. Tenslotte was het…
Freedom to learn (1)
“Het zal duidelijk zijn dat ons hele onderwijssysteem zich in mijn ogen op een kritiek punt bevindt – een keuzemoment van verschrikkelijk belang.” “…Nee, ik heb het over leren – de onverzadigbare nieuwsgierigheid die de opgroeiende jongen ertoe drijft, alles wat hij over benzinemotoren te zien, te horen of te lezen kan krijgen, in zich…