laatst bijgewerkt:
|
Begeleiding van jongeren met ADHD in het voortgezet onderwijs.
SamenvattingIn dit onderzoek werd een jongere met ADHD door een koppeling gedrag-schoolwerk-beloning meer structuur in hun schoolwerk geboden. Dit onderzoek vond plaats in de onderbouw havo tijdens het cursusjaar 1999-2000. Om de koppeling gedrag-schoolwerk-beloning tot stand te brengen, werd een 'PlussenSpaarPlan' ontwikkeld, naar het idee van prof. R.A. Barkley, deskundig op het gebied van ADHD. Daarbij ligt de nadruk op het belonen van positief gedrag. Gemaakt huiswerk en positief gedrag in de les worden beloond met een plus. Bij een afgesproken hoeveelheid plussen binnen een bepaalde tijd wordt door de ouders een afgesproken beloning gegeven. Negatief gedrag als eruit-sturen en spijbelen wordt op school bestraft. Eén leerling (mnl) met ADHD werkte geruime tijd met dit spaarplan. Er werd zicht verkregen op het effect van dit spaarplan door gestructureerde interviews met de betrokken leerling, zijn ouders, docenten, klasgenoten aan het einde van het schooljaar. Door allerlei complicaties in de loop van het school jaar geven de resultaten geen aanleiding tot het trekken van harde conclusies. Het lijkt erop dat een spaarplan, aangepast aan de omstandigheden van de school en de betrokken leerling, zeker structuur en houvast aan een leerling met ADHD biedt. Wel is duidelijk dat begeleiding behoorlijk intensief kan zijn. Dit onderzoek levert een aantal aandachtspunten die voor de begeleiding van een jongere met ADHD in het voortgezet onderwijs belangrijk zijn. |